بلاگ اسکای گروه سبز آگهی 118

مقالات مدیریت کسب و کار و بازاریابی نوین الکترونیکی

بلاگ اسکای گروه سبز آگهی 118

مقالات مدیریت کسب و کار و بازاریابی نوین الکترونیکی

توسعه و تقویت کارآفرینی در مراکز آموزش عالی جهت پرورش مدیران کار

چکیده :
از آنجا که صاحبان و مدیران بنگاهها و موسسات اقتصادی و تولیدی به عنوان نخستین عامل تاثیر گذار در موفقیت یا عدم موفقیت بنگاهها و یا موسسات می باشند، بنابراین پرورش مدیرانی کارآفرین در هر جامعه، می تواند تضمینی برای موفقیت اقتصادی سازمانها و بقای آنها در محیط پر رقابت امروزی باشد همچنین در سطح کلان منجر به توسعه اقتصادی، اجتماعی، رفاه عمومی و … گردد. رسیدن به این هدف، نتیجه فرایندی است که باید از ابتدای کودکی آغاز گردد و در آموزش و پرورش و آموزش عالی به طور جدی و حساب شده در نظر گرفته شود تا فرد مهارتهای لازم را به درستی فرا بگیرد. بنابراین با توجه به این مساله که آموزش کارآفرینی کلید اصلی ارتقاء درک و توسعه دیدگاه افراد در جامعه و در دانشگاه نسبت به کارآفرینی می باشد، دانشگاهها می توانند با افزایش انگیزه و مهارت فارغ التحصیلان خود جهت کارآفرین شدن، این نیاز را برطرف نمایند.

این مقاله با هدف بررسی پنج انگیزه مهم کارآفرینی، توفیق طلبی، قدرت طلبی، رقابت طلبی، ریسک پذیری و منبع کنترل، در میان مالک – مدیران و مقایسه آن با مدیران حرفه ای صنایع، زمینه های لازم را برای آموزش و تربیت مدیران کارآفرین فراهم می نماید و توجه برنامه ریزان کشور را به موضوع آموزش کارآفرینی و اهمیت کسب مهارت ها و ویژگی های آن معطوف می کند.
در این تحقیق با استفاده از مقیاس های شناخته شده، سطح روحیه کارآفرینی یک نمونه تصادفی 144 نفره از میان مالک- مدیران و مدیران حرفه ای صنایع استان اصفهان، از نظر ویژگیهای فوق مورد مطالعه قرار گرفت.
نتایج حاصله نشان داد که در مجموع مدیران از سطح روحیه کارآفرینی چندانی برخوردار نیستند. اگر چه از نظر انگیزه توفیق طلبی، مالک – مدیران و مدیران حرفه ای تقریباً در یک سطح قرار داشتند، ولیکن مالک – مدیران از انگیزه ریسک پذیری بالاتری نسبت به مدیران حرفه ای برخوردار بوده و همچنین در مقابل، مدیران حرفه ای از انگیزه های رقابتی و قدرت طلبی بالاتر و منبع کنترل درونی تر برخوردار می باشند. اما به طور کلی بین دو گروه مالک- مدیران و مدیران حرفه ای از نظر سطح روحیه کارآفرینی تفاوت معنی داری مشاهده نشد. در نتیجه، شناخت یک سری از ویژگی های کارآفرینی که در مدیران امروز از اهمیت بیشتری برخوردارند موجب می شود که ما برنامه های آموزشی خود را در زمینه تربیت افراد کارآفرین، در مراکز و موسسات آموزش عالی به گونه ای تدوین کنیم که مباحث آموزشی در جهت تقویت ویژگیهای کارآفرینی باشد.

نویسندگان:
دکتر علینقی مصلح شیرازی : دانشیار بخش مدیریت دانشگاه شیراز
الهام صانعی : کارشناس ارشد مدیریت

منبع: وردپرس سامانه تبلیغاتی آگهی 118

گردآوری: سامانه تبلیغاتی آگهی 118


واژه های کلیدی : کارآفرینی، توفیق طلبی، رقابت طلبی، نیاز به قدرت، ریسک پذیری، مرکز کنترل، مالک – مدیر، مدیر حرفه ای ، آموزش عالی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد