ارزیابی نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدات: برای احاطه به وضعیت فعلی خود در بازار و گسترش حیطه فعالیت در آینده می بایست موقعیت ها و نیروهای بالقوه را شناخت. 4 کلمه کلیدی قوت، ضعف، فرصت و تهدید خود گویای معنایشان می باشد و برای انطباق بازار و بهبود آن می بایست آن ها را شناخت.
انگیزه اصلی این مقاله شناخت، پالایش و بررسی اطلاعات بازار به منظور طرح برنامه بازار برای ارایه به مدیریت جهت اخذ تصمیم های به موقع، سریع و درست است.
فرایند کاری، نیازهای اطلاعاتی و فناوری به یکدیگر وابسته اند. وقتی پروژه، مهندسی مجدد به نیازهای اطلاعاتی جدید می انجامد شاید لازم باشد که به منظور رفع این نیازمندیها فناوری جدید را بیاموزیم.
سازمانها با استفاده از فناوری اطلاعات قادرند که وظایفشان را ساده تر انجام دهند و روش کار خود را متحول سازند. سازمانها با استفاده از فناوری اطلاعات کم کم به سمت مجازی شدن پیش می روند.
عوامل بسیاری در موفقیت یک کسب و کار موثرند که فاکتور زمان از مهمترین آنهاست. این واقعیت درباره تجارت و کسب و کار اینترنتی هم صدق می کند. اخذ نتایج خوب و دلخواه به سادگی و سریع فراهم نمی شود.