معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: با توجه به تدابیر دولت و تدوین بستههای حمایتی برای بخشهای مختلف اقتصادی تورم حاصل از اجرای این قانون کمتر از پیشبینیها خواهد بود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، عصر دیروز نشستی با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور در دانشکده ادبیات دانشکاه علامه طباطبایی تحت عنوان "هدفمندی یارانهها از شایعه تا واقعیت " برگزار شد.
در این نشست محمدرضا میرتاج الدینی در خصوص ضرورتهای اجرای قانون هدفمندی یارانهها، اظهار داشت: در اقتصاد ایران به ازای هر یک دلار مصرف انرژی، 4.6 دلار کالا تولید میشود در حالی که این رقم در دنیا به طور متوسط از یک دلار مصرف انرژی، 10.4 دلار کالا تولید میشود؛ این نسبت در انگلستان 24، ژاپن 21 و ترکیه 10 است.
وی افزود: یکی از دلایل پایین بودن این نسبت در کشور، واقعی نبودن قیمت حاملهای انرژی است و در صورت ادامه این شرایط امکان تحقق هدف سند چشمانداز که تبدیل ایران به قدرت اول منطقه است وجود ندارد.
* مصرف گاز کشور دو برابر بودجه عمرانی سال گذشته است
وی در ادامه به ارائه آمار و ارقامی در خصوص مصرف انرژی در کشور پرداخت و گفت: مصرف گاز کشور 500 میلیون متر مکعب است که این میزان در اروپا با 250 میلیون نفر جمعیت 600 میلیون متر مکعب است و در صورتی که قیمت واقعی گاز را 300 تومان در نظر بگیریم رقمی معادل 40 هزار میلیارد تومان در سال میشود که این رقم 2 برابر بودجه عمرانی کشور در سال گذشته است.
میرتاجالدینی گفت: در سال 84 بودجه درخواستی دولت برای واردات بنزین دو میلیارد دلار بود که با ادامه روند واردات بنزین در سالهای بعد و افزایش قیمت و مصرف آن این مبلغ به هفت میلیارد دلار رسید همچنین مصرف بنزین در کشور به مرز 74 میلیون لیتر در پایان سال 85 و 90 میلیون لیتر در ایام نوروز همان سال رسید که با اجرای طرح سهمیهبندی بنزین مصرف آن در حال حاضر پس از چهار سال و افزایش پنج میلیونی خودرو به 63 میلیون لیتر کاهش یافته است.
به گفته وی در صورت عدم اجرای طرح سهمیه بندی بنزین مصرف این ماده گرانبها هماکنون به 120 میلیون لیتر افزایش مییافت.
معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه به بیان معایب پرداخت یارانه به روش فعلی پرداخت و اظهار داشت: پرداخت یارانه به روش غیر مستقیم موجب مصرف بالای انرژی، قاچاق و عدم تخصیص بهینه منابع میشود و با توجه به اینکه در این روش هر فردی که مصرف بیشتری داشته باشد یارانه بیشتری نیز دریافت خواهد کرد.
وی ادامه داد: سهم مصرف بنزین توسط دهک دهم درآمدی کشور 34 درصد است در حالی که این میزان برای دهک اول 1.5 درصد است و مصرف گازوئیل هم در دهک بالای درآمدی، 31 برابر بیشتر از پایینترین دهک درآمدی کشور است.
میرتاجالدینی تصریح کرد: با توجه به این شرایط هر فردی که از ثروت بیشتری برخوردار است از یارانههای انرژی استفاده بیشتری میکند و این مغایر با عدالت اقتصادی است.
وی افزود: ایراد دیگری که در این روش وجود دارد اخلال در قیمتهای نسبی است که موجب بروز مشکل برای تولیدکننده و مصرفکننده میشود این درحالی است که با انرژی ارزان مصرفکننده تمایلی به خرید کالای کممصرف ندارد و تولیدکننده هم متعاقبا برای تولید کالای کممصرف تلاش نمیکند.
پس از صحبتهای میرتاجالدینی دانشجویان سوالات خود را پیرامون قانون هدفمندی یارانهها مطرح کردند.
معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص اقدامات دولت برای اصلاح فرهنگ مصرفگرایی در جامعه با بیان اینکه فرهنگسازی باید در کنار سیاستهای قیمتی انجام شود، افزود: اصلاح قیمت حاملهای انرژی در کنار اصلاح الگوی مصرف میتواند فرهنگ مصرفی جامعه را تغییر دهد.
یکی دیگر از دانشجویان در این نشست از چگونگی کنترل تورم حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانهها و اینکه آیا پرداخت تسهیلات به رانندگان وسائل نقلیه عمومی میتواند هزینه ناشی از تورم اجرای این قانون جبران کند؟
میرتاجالدینی پاسخ داد: با توجه به برنامههای دولت و بستههای حمایتی تدوین شده با توجه به برنامههای دولت و بستههای حمایتی برای بخشهای مختلف اقتصادی اجرای قانون هدفمندی یارانهها تورم حاصل از اجرای این قانون کمتر از پیشهااست؛ به عنوان نمونه در صورت افزایش قیمت گازوئیل به 100 تومان در واقع قیمت این ماده 6 برابر خواهد شد اما سوال اینجاست که آیا به همین میزان هزینه حمل و نقل کالا افزایش مییابد؟
* افزایش هزینه حمل و نقل حداکثر دو درصد به قیمت کالاها اضافه میکند
وی ادامه داد: به عنوان مثال یک کامیون قدیمی از بندرعباس با حمل بار 20 یا 10 تنی تا تهران حدود 700 لیتر گازوئیل مصرف میکند، هماکنون برای قیمت گازوئیل پنچ هزار تومان میپردازد و با افزایش گازوئیل به نرخ 100 تومان مبلغ پرداختی 70 هزار تومان خواهد بود و با افزودن هزینه آن به کل بار، یک الی دو درصد به قیمت تمام شده آن افزوده میشود.
معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: برای کنترل قیمت لاستیک و روغن نیز دولت تمهیداتی را اندیشیده است که افزایش قیمتها در این بخش قابل توجه نباشد و برای سرمایه در گردش رانندگان هم تسهیلات یک میلیون تومانی قرض الحسنه با دوره بازپرداخت بلند مدت در نظر گرفته شده است تا از این جهت برای پرداخت هزینه گازوئیل حمل و نقل عمومی مشکلی ایجاد نشود.
منبع: خبرگزاری فارس
گردآوری: سامانه تبلیغاتی آگهی 118
سلام وبتون جالبه بازم بهم سر بزنید