بلاگ اسکای گروه سبز آگهی 118

مقالات مدیریت کسب و کار و بازاریابی نوین الکترونیکی

بلاگ اسکای گروه سبز آگهی 118

مقالات مدیریت کسب و کار و بازاریابی نوین الکترونیکی

اندیشیدن مانند یک مدیر ارشد اجرایی

مقاله اندیشیدن مانند یک مدیر ارشد اجراییهمواره این سوال نزد کارکنان سطوح مختلف سازمانی مطرح بوده است: «چگونه می توان پله های ترقی را از طریق کسب مقام های سازمانی طی کرد؟»

پاسخ به این سوال، ابتدا مستلزم توجه به این نکته است که احراز پست های مدیریتی در درجه اول منوط به وجود شایستگی های مدیریت در زمینه های مختلف فکری، فنی و حرفه ای و ارتباطی در کاندیداهای مناصب مدیریتی است. مطالعه و بررسی عملکرد مدیران موفق در عرصه رقابت و کسب و کار جهانی، موید وجود یکسری ویژگی ها، خصوصیات و توانمندی های مختلف در میان آنان بوده که منجر به حصول نتایج مورد نظر و دستیابی به اهداف تعیین شده توسط سازمان های تحت مدیریت و رهبری آنها شده است. احصاء و شناسایی ویژگی ها و توانمندی های مدیران و رهبران جهانی، عمدتاً با تکیه بر عواملی متعدد صورت گرفته است، اما این ویژگی ها که از منابع مختلف استخراج شده اند، تا حدود زیادی دارای نقاط مشترک و محورهایی یکسان هستند.
بنتون، نویسنده کتاب «چگونه مانند یک مدیر ارشد اجرایی بیندیشیم؟» براساس نتایج بررسی های خود، تصریح کرده است که بسیاری از مدیران و رهبران موفق در سازمان های مختلف، دارای ویژگی هایی مشترک در زمینه های مختلف بوده اند. این مسیله می تواند کلید پاسخگویی به سوال فوق باشد.
در این کتاب، نویسنده دستیابی به مناصب مدیریتی را به مثابه صعود به قله هایی مرتفع دانسته و با طبقه بندی ویژگی های مدیران برای دستیابی به قله های موفقیت و کسب آمادگی لازم در مسیر صعود، در سه مرحله:
1) نزدیک شدن به صعود
2) در راه صعود
3) پر کردن فاصله ها
22 ویژگی مهم رفتاری را شناسایی کرده است. او تصریح می کند که رییس و مدیر، به این دلیل به سمت و موقعیت بالایی در سازمان ارتقا یافته است:
▪ بیشتر از سایرین کار کرده است
▪ بهتر کار کرده است
▪ سخت تر کار کرده است
▪ به گونه ای خودش را از دیگران ممتاز ساخته است
باتوجه به اهمیت این موضوع در سازمان ها و بنگاه های مختلف، اهم مطالب مندرج در کتاب وی که توسط سازمان مدیریت صنعتی تلخیص شده است، به تفکیک ویژگی های احصاء شده در هر مرحله، به قرار ذیل ارایه شده که برای تمامی سطوح سازمان مفید است.
● ویژگی های مرحله «نزدیک شدن به صعود»
1) ویژگی اول: اعتماد به نفس
▪ بزرگترین مانع رشد، خودتان هستید.
▪ مدیران برتر، میل دارند بیشتر با افراد متکی به نفس سروکار داشته باشند.
▪ روسای متزلزل به خود اجازه می دهند در محاصره افراد ضعیف قرار گیرند.
▪ به خود امیدوار باشید و بر اهداف خود متمرکز شوید.
▪ احساس ترس را در خود فرو نشانید.
2) ویژگی دوم: کنترل طرز برخورد
▪ چیز چندانی وجود ندارد که بتوانید بر آن کنترل داشته باشید.
▪ طرز برخورد، تنها حوزه ای است که می توانید آن را به کنترل خود درآورید.
▪ توفیق در کسب و کار، بیشتر مرهون گرایش ذهنی شماست تا قابلیت ذهنی تان.
▪ آهنگ صدا، حالت بدن، نحوه دست دادن، دست نوشته، پیام تلفنی، تفویض اختیار، مدیریت و رهبری در رفتار شما ظاهر شده و انتقال می یابد.
3) ویژگی سوم: پافشاری
▪ مدیران موفق، از خصیصه پافشاری، عزم و ثبات قدم برخوردارند.
▪ پافشاری، لجاجت نیست که منجر به حماقت شود بلکه تعهد به نتیجه است.
▪ پافشاری، مقاومت در برابر شکست ها و دلسردی هاست.
نکته: بدانید چه هنگامی پافشاری کنید و چه زمانی دست از پافشاری بردارید.
4) ویژگی چهارم: مداومت در بهبود وضعیت
▪ بهبود مستمر یعنی آموختن چیزهای مهم، مفید و شادی آفرین.
بهبود مستمر منجر به آثار و نتایج ذیل می شود:
▪ سودمند بودن برای دیگران
▪ افزایش توانمندی
▪ برخوردار شدن از تفکری خلاق
▪ افزایش اعتبار تصمیمات و قضاوت ها
▪ افزایش اعتبار نزد افراد
هشدار:
1) دانسته های خود را صرف افراد بی تفاوت نکنید.
2) دانش را برای آزردن دیگران نیاموزید.
5) ویژگی پنجم: صداقت و پایبندی به اصول اخلاقی
▪ رهبران موفق از درستکاری و صداقت حمایت می کنند.
▪ آنها ضمن توجه به اصول اخلاقی، نکات ذیل را توصیه می کنند:
▪ کسی را به طور عمدی اغوا نکنید
▪ از گفتن حقیقت خودداری نکنید
▪ خلف وعده نکنید
▪ آمرانه برخورد نکنید
▪ عدم اعتماد شما به دیگران، توجیه کننده عدم اعتماد آنان به شماست
▪ با خود صادق باشید
6) ویژگی ششم: اول اندیشه بعد گفتار
▪ اندیشیدن پیش از سخن گفتن به معنای تقلید از الگوهای ملال آور و خسته کننده نیست.
این اقدام باعث می شود تا:
▪ با هوش تر به نظر برسید
▪ قدرت بیان و کلام شما افزایش یابد
▪ اشتباهات گفتاری شما به حداقل برسد
▪ امکان مشاهده ضعف دیگران فراهم آید
7) ویژگی هفتم: خلاقیت
▪ مدیر عالی، اختیار و آزادی غیرعادی بودن را داشته و می تواند خطرمتفاوت بودن را بپذیرد.
▪ برای الگو بودن نزد کارکنان، باید ویژگی خلاقیت را در خود تقویت کنید.
▪ خلاقیت برای تحقق و دستیابی به چشم انداز آینده، شرط مطلوب و ضروری رهبری است.
8) ویژگی هشتم: فروتنی در انظار
▪ فروتنی، نشانگر اعتماد به نفس است.
▪ از استعدادها، توانایی ها و ارزش خویش، با فروتنی سخن بگویید.
▪ متواضع بودن به معنی پرهیز از رفتار تصنعی فخر فروشانه و سخنان پرلاف و گزاف است.
● ویژگی های مرحله «در راه صعود»
9) ویژگی نهم: سبک شناسی
▪ سبک مطلوب عبارت است از: رفتار مناسب در وقت مناسب
▪ سبک نامطلوب عبارت است از: رفتار یکسان در تمام شرایط
▪ برای بهره مندی از سبک مناسب، به نکات ذیل توجه کنید:
1) رفتارتان را تغییر دهید تا سبک شما تغییر کند.
2) سبک سایرین را بشناسید (حدس نزنید، سوال کنید).
3) به ظاهر فیزیکی خود توجه کنید.
4) طرحی عینی برای نیل به مقاصد خود داشته باشید.
5) هماهنگی حرف و عمل خود را به دیگران نشان دهید.
10) ویژگی دهم: شهامت
▪ شهامت یعنی ریسک کردن در انجام کارهایی که دیگران از انجام آنها بیم دارند.
▪ برای افزایش شهامت، بیندیشید، صادق باشید و نظر دیگران را جویا شوید.
▪ لازم است از قید و بند برخی مرزها، محدودیت ها، روش ها و ضابطه ها خارج شوید.
نکته: کمی لجام گسیخته بودن، آسان است فقط دقت کنید که بیشتر مردم چه می کنند، آن را انجام ندهید.
11) ویژگی یازدهم: شوخ طبعی
▪ شوخ طبعی، عامل یکسان سازی برای کوتاه کردن فواصل فرهنگی، مقام و موانع ظاهری است.
▪ مردم، کسانی را که می توانند با آنان بخندند، دوست دارند.
▪ شوخ طبعی، فشار عصبی را کاهش داده و برقراری ارتباط را ساده می کند.
12) ویژگی دوازدهم: نقش آفرینی
▪ هر کس در راس قرار می گیرد، تا اندازه ای از هنر تیاتر استفاده می کند.
▪ نقش آفرینی، یک «راز تجاری» برای مدیران موفق است.
نکات ذیل برای نقش آفرینی بیشتر توصیه می شود:
▪ به هنگام مصاحفه، دست افراد را فشرده و نگه دارید تا از این طریق صمیمی تر به نظر برسید.
▪ در برخورد با مدیرتان، تماس چشمی را حفظ کرده، آرام، متین و مصمم باشید.
▪ طوری بایستید که پرتحرک، جوان و بلندتر به نظر آیید.
13) ویژگی سیزدهم: جزیی نگری
▪ هر قدر بالاتر بروید، بیشتر تحت تاثیر مسایل کلان قرار می گیرد.
▪ جزیی نگری، به مفهوم دقیق بودن و برعهده گرفتن مسیولیت کامل نتایج اقدامات است.
▪ آگاهی از جزییات، برای مدیران اهمیت دارد.
● ویژگی های مرحله «پر کردن فاصله ها»
14) ویژگی چهاردهم: خوب کار کردن و میل به رهبری
▪ مدیران موفق، کارهایشان را با برتری فنی انجام می دهند.
▪ لازم است که افراد، یک زمینه تخصصی را دنبال کنند.
▪ در مسیر دستیابی به سطوح مدیریت ارشد، آگاهی از مسایل عمومی در کنار تخصص ضروری است.
نکات ذیل برای تکامل مدیران عالی توصیه می شود:
▪ اعلام صریح انتظارات از کارکنان
▪ حضور فیزیکی با ظاهری آرام و مطمین در محیط کار
▪ ارزیابی خود براساس نظرات دیگران
▪ پرسش های کلیدی از کارشناسان کلیدی
15) ویژگی پانزدهم: جنگیدن به خاطر کارکنان
▪ جنگیدن به خاطر کارکنان، در صدر امور قرار دارد.
▪ حمایت کارکنان از شما، مشروط به حمایت شما از آنان است.
▪ امتیاز و افتخار را بین کارکنان تقسیم کنید.
▪ کارکنان نیز می بایستی مدیران خود را از فعالیت های خود آگاه سازند.
16) ویژگی شانزدهم: پذیرش اشتباه
▪ در صورت بروز اشتباه، آن را قبول کرده، اصلاح کنید و از تکرار آن بپرهیزید.
▪ تکرار اشتباه، موید عدم توجه به جزییات، نگرش ضعیف و نیاز شدید به بهسازی وضعیت موجود است.
▪ اعتراف به اشتباه نباید منجر به شرمندگی شود.
17) ویژگی هفدهم: صراحت لهجه
▪ مدیران عالی، حوصله حاشیه رفتن ندارند.
▪ صریح و رک باشید. در غیر این صورت اصل مطلب را فراموش می کنید و مردد و آسیب پذیر به نظر می رسید.
▪ صراحت در صحبت و نگارش، مورد تاکید است.
18) ویژگی هجدهم: مهربانی
▪ مدیران عالی موفق، اثبات کرده اند که درعین صمیمیت و مهربانی، می توان به امور رسیدگی کرد.
▪ مهربان بودن، بر نظام ارزشی ساده ذیل استوار است:
▪ به مردم احترام بگذارید چرا که آنچه کشت کنید، همان را برداشت خواهید کرد.
19) ویژگی نوزدهم: کنجکاوی
▪ جریان رشد از کنجکاوی آغاز می شود.
▪ کلید کنجکاو بودن، طرز و تکنیک برخورد است.
▪ اطلاعات تازه را فرا بگیرید و اطلاعات قدیمی را شفاف کنید.
▪ اخذ اطلاعات نباید منجر به خدشه دار شدن عزت نفس طرف مقابل شود.
20) ویژگی بیستم: رقابت جویی
▪ زندگی شغلی یک مبارزه دایمی است، لذا طبعی رقابت جو داشته باشید.
▪ «سختی و مشقت مثبت» ناشی از مبارزه با حریف، مهارت های شما را افزایش می دهد.
▪ در هر وضعیتی که هستید، برای «برد آسان» دعا نکنید.
▪ رقابتی را انتخاب کنید که به نفع شماست.
▪ رقابت های آزمایشی را فراموش نکنید.
21) ویژگی بیست و یکم: انعطاف پذیری
▪ انعطاف پذیر بودن، به معنای بی اراده و سست بودن نیست.
▪ انعطاف پذیر بودن، به معنای تعدیل واکنش خود نسبت به شرایط جدید است.
▪ انعطاف پذیر بودن، موجب می شود براحتی بتوانید افکار قدیمی را از ذهن بیرون کنید.
22) ویژگی بیست و دوم: مهارت در قصه گویی
▪ مدیران عالی برای برقراری بی وقفه ارتباط، از لطایف و ظرایف موجود در داستان ها استفاده می کنند.
▪ هدف از قصه، ارایه اطلاعات شفاف، مفید و مناسب است.
در این ارتباط، توجه به نکات ذیل ضروری است:
▪ از تکرار داستان ها خودداری ورزید.
▪ چنته خود را از قصه خالی نکنید.

منبع:  وبسایت عادل طالبی

گردآوری: سامانه سبز تبلیغاتی آگهی ۱۱۸

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد